Ska vi ta vara på våra bröder och systrar?

Det ska vi göra om vi kan men ensamma går det inte. Nöden är stor över hela världen och det är många som arbetar med detta i många olika projekt.

Jag brukar inte ge allmosor eftersom det har pratats mycket om ligor som kidnappar fattiga människor, låter dem tigga för att sedan ta pengarna som de får ihop. Sånt tycker jag är särskilt vidrigt att göra.

Men jag har under många år nu som då läst om hur romerna behandlas i Rumänien. När de nu kommer hit i yttersta fattigdom för att de inte får hjälp i sitt eget land för att överleva så känner jag stor sorg och ilska över det här.

Jag har gett vid tre tillfällen, det tredje var i dag. Kvinnan var kraftigt undernärd och bad om pengar till mat och vatten. Jag rördes i mitt innersta och gav henne nästan tjugo spänn. Inga stora summor men de betyder allt för henne.

Jesus sa i Bibeln ungefär så här att ”Låt inte vänstra handen se vad den högra handen gör när du ger en allmosa” Jesus menar med det att man ska inte skylta med att man ger. Jag själv tycker att man ska ge med hjärtat.

Visst har Romerna alltid stuckit ut för att de alltid har varit annorlunda men rötägg finns det överallt även bland oss som påstår att vi är bättre.

Vi människor har levt många liv på denna planet, ibland har vi varit rika, ibland fattiga. Allt för att göra olika erfarenheter. Vi har avundats och föraktat varandra. Men det är dags att ta bort slöjan från världen för vi är alla ett i Gud. Vi är aspekter av honom/henne för att han ska kunna uppleva världen genom oss. Han/Hon skapade oss i kärlek. Låt oss leva i den känslan till alla våra medmänniskor.

 

Om malinhallgrensiira

I am a 50 years-old lightworker who writes poems in english about the spiritual and the "real" world. Jag är en 50 år gammal ljusarbetare som skriver poesi på engelska om den andliga världen och den "verkliga" världen.
Det här inlägget postades i Spirituality. Bokmärk permalänken.